Handelsbetingelser Erhverv
Handelsbetingelser for erhvervskunder – Fairpris ApS
Disse handelsbetingelser er udstedt af FairPris ApS, CVR nr. 43658328, Knud Kristensens Gade 6, st., 2300 København S (“FairPris”).
Når en virksomhed (“Kunden”) indgår aftale med FairPris om levering af produkter og services eller foretager køb gennem vores hjemmeside www.fairpris.dk, forudsættes det, at Kunden har de nødvendige bemyndigelser til at indgå en sådan aftale på vegne af virksomheden.
Medmindre andet er aftalt skriftligt, gælder følgende handelsbetingelser for aftaler indgået mellem FairPris og Kunden.
1. Kontaktinformation
Fairpris ApS
CVR: 43658328
Købermagegade 3, 1.
1150 København K
Tel.: +45 24 460 460
Mail: hej@fairpris.dk
2. FairPris’ ydelse
FairPris leverer komplette solcelleanlæg og produkter til solcelleanlæg samt formidling af salg af overskudsstrøm. De nærmere specifikationer af det enkelte solcelleanlæg eller produkt fremgår af FairPris’ hjemmeside www.fairpris.dk eller af det tilbudsmateriale, som er tilsendt Kunden på e-mail.
3. Indgåelse af aftalen med Kunden
Afgivelse af ordre via FairPris’ hjemmeside www.fairpris.dk eller på baggrund af skriftligt tilbudsmateriale udgør ikke en bindende aftale. Der er først indgået en bindende aftale mellem FairPris og Kunden, når FairPris skriftligt har bekræftet ordren ved fremsendelse af en ordrebekræftelse til Kundens e-mailadresse eller FairPris og Kunden har underskrevet en skriftlig købsaftale.
Modtager Kunden ikke en ordrebekræftelse på e-mail, skal Kunden skrive til FairPris på hej@fairpris.dk med reference til Kundens navn, adresse og købstidspunktet, hvorefter FairPris hurtigst muligt vil udstede en ordrebekræftelse.
Ved indgåelse af en skriftlig købsaftale, accept af et tilbud eller afgivelse af en ordre via vores hjemmeside www.fairpris.dk accepterer Kunden samtidig disse handelsbetingelser, der udgør en integreret del af aftalen mellem FairPris og Kunden. Kunden giver også samtykke til, at FairPris må kontakte Kunden med oplysninger om Kundens ordre.
4. Priser og betaling
Priser fremgår af det fremsendte tilbudsmateriale, af en skriftlig købsaftale eller af vores hjemmeside www.fairpris.dk. Angivne priser er ekskl. moms og andre afgifter.
Efter indgåelse af en aftale med Kunden udsteder og fremsender Fairpris en ordrebekræftelse til Kunden. Den fremsendte ordrebekræftelse henviser til betaling i to rater, og levering påbegyndes ikke før depositum/første rate, der som udgangspunkt udgør 20% af den samlede pris, er betalt.
Der kan på hjemmesiden betales med kreditkort. Betalingsoplysninger gemmes, indtil de enkelte betalingstransaktioner er gennemført.
Ved forsinket betaling har FairPris ret til at opkræve morarente fra forfaldsdagen. Renten efter forfaldsdagen fastsættes til en årlig rente, der svarer til den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år, med et tillæg på 8 pct.
Forsinket betaling af en faktura betragtes altid som væsentlig misligholdelse af aftalen. FairPris har i tilfælde af forsinkelse med betaling fra Kundens side ret til at tilbageholde eventuelle fremtidige leverancer til Kunden, indtil hele den aftalte pris med eventuelle renter og omkostninger er betalt.
5. Ejendomsforbehold
FairPris forbeholder sig ejendomsretten til det solgte, indtil hele den aftalte pris med eventuelle renter og omkostninger er betalt.
Indtil ejendomsretten er overgået til Kunden, er denne uberettiget til at videresælge, pantsætte, udlåne, udleje, eller på anden måde disponere over produkterne i strid med den forbeholdte ejendomsret. Under ejendomsforbeholdet indgår også tilbehør, komponenter m.v., der er monteret, også af tredjemand, til komplettering og idriftsættelse samt hvad der senere måtte træde i stedet herfor.
6. Forbehold for prisfejl og trykfejl
FairPris forbeholder sig retten til at annullere en bestilling eller ordre som følge af prisfejl og trykfejl, herunder i fremsendt tilbudsmateriale. FairPris fralægger sig ethvert ansvar for eventuelle fejl og oplysninger i enhver form for materiale, der er udformet af tredjeparter.
7. Ingen fortrydelsesret
Kunden har ingen fortrydelsesret. Når en ordre er igangsat, refunderes depositum ikke.
8. Levering og forsinkelse
Det aftalte leveringstidspunkt er ikke bindende for FairPris, og Kunden accepterer, at forsinkelser af et vist omfang kan forekomme.
FairPris har ret til at udskyde levering i følgende tilfælde: a) force majeure, b) forsinkelse fra leverandører, fragtfører eller andre tredjeparter, c) usædvanlige vejrforhold, d) arbejdskonflikter og/eller e) offentlige påbud og/eller forbud.
Hvis der er aftalt levering på Kundens adresse eller et andet sted, som Kunden har anvist, leveres varen så tæt på leveringsstedet, som det efter fragtførerens vurdering er muligt uden risiko for at køre fast eller beskadige køretøjet og/eller omgivelserne.
Kunden er forpligtet til at medvirke til levering ved at stille nødvendigt personale til rådighed for aflæsning.
Kunden hæfter for omkostninger, der skyldes Kundens manglende medvirken ved levering eller at levering ikke har kunne finde sted i rette tid eller på rette sted, når dette skyldes Kundens forhold.
Kunden skal straks underrette FairPris, hvis Kunden konstaterer forsinkelse med leveringen, da Kunden ellers mister enhver ret til at påberåbe sig forsinkelsen.
Kunden kan ikke kræve erstatning som følge af forsinkelse.
9. Risikoens overgang
Risikoen for produkternes hændelige undergang eller beskadigelse overgår ved levering. Følgeseddel eller transportørens køreseddel anses som tilstrækkelig dokumentation for levering.
10. Mangler og reklamation
Det er Kundens ansvar at undersøge og teste de leverede produkter straks efter modtagelsen, i det omfang det er nødvendigt for at fastslå, om de leverede varer er mangelfulde eller i overensstemmelse med ordrebekræftelsen både med hensyn til kvalitet og mængde.
Kunden skal i tilfælde af mangler reklamere inden for rimelig tid, og reklamationen skal indeholde en udførlig beskrivelse af de påståede mangler ved de(t) leverede produkt(er). Reklamation skal under alle omstændigheder fremsættes senest to år efter levering. Hvis Kunden ikke overholder de angivne reklamationsbetingelser, fortaber Kunden retten til at gøre de påståede mangler gældende.
Købelovens mangelsregler vil kunne finde anvendelse.
FairPris har ret til (om nødvendigt af flere forsøg/omgange) at foretage afhjælpning af eventuelle fejl og mangler, førend Kunden kan kræve passende afslag i købesummen eller hæve købet. FairPris skal på egen regning og med rimelig hurtighed udføre afhjælpende foranstaltninger. Hvis det efter omstændighederne er muligt, kan afhjælpning ske ved levering af en ny mangelfri del/komponent med anvisning til Kunden om udskiftning/montering.
11. FairPris’ ansvar
FairPris er ikke ansvarlig for fejl og mangler, der skyldes følgende forhold: a) produktets design, forudsat at designet er i overensstemmelse med det aftalte, b) Kundens egne forhold, herunder manglende vedligeholdelse, forkert brug og brug mod FairPris’, producentens eller installatørens anvisninger og/eller c) ændringer og/eller indgreb i det leverede af uautoriserede personer.
Kunden kan ikke rejse krav over for FairPris for eventuelle fejl eller mangler ved produktet, medmindre FairPris kan opnå fuld dækning for kravet hos producenten, installatøren eller andre leverandører.
FairPris er ikke ansvarlig for driftstab eller indirekte tab af nogen art.
12. Handelsmæssige garantier
FairPris yder ikke selvstændig garanti af nogen art. Eventuelle handelsmæssige garantier fra producenten eller andre leverandører fremgår af en købsaftale indgået med Kunden, af tilbudsmateriale eller af FairPris’ hjemmeside www.fairpris.dk eller direkte af produktets emballage eller brugsanvisning.